information FÖR MEDLEMMAR

ANSLAGSTAVLA

VÅREN ÄR HÄR!

Och årsmötet har beslutat att vi satsar på att slå på vattnet 27 april 2024 (om vädret tillåter). 

Om vädret tillåter så kommer vattnet att vara på till den 13 oktober 2024!

FLAKET FÖR TRÄDGÅRDSAVFALL

Veckorna för flaket 2024 blir: 

FRÅGOR OCH SVAR

GENERELLT

Hur kontaktar jag styrelsen?

Du kommer i kontakt med styrelsen genom att skicka ett meddelande.

Vad gäller vid försäljning?

Innan försäljning informerar du styrelsen med information om försäljningen och om den kommer att ske privat eller med hjälp av mäklare. På så vis är styrelsen medvetna om försäljningen och kan besvara eventuella frågor från mäklare som inkommer. 

Observera att ny ägare behöver bli godkänd av styrelsen innan en försäljning färdigställs. Det sker genom en intervju med den nye ägaren och styrelsen. 

Vad gäller vid ägarbyte?

En ny ägare behöver bli godkänd av styrelsen innan en försäljning färdigställs. Det sker genom en intervju med den nye ägaren och styrelsen. 

DIN KOLONILOTT

Vilka försäkringar behöver jag teckna?

TRIVSEL

Vad gäller för husdjur i föreningen?

Husdjur ska övervakas så att dessa inte stör eller förorenar i fastigheten och inte heller rastas på innerområdet, i planteringar eller på andras lotter. Plocka alltid upp djurets spillning.

Om du upplever en grannes husdjur som störande så kontaktar du i första hand grannen för att komma fram till en lösning om inte det går så kontaktar du styrelsen som får undersöka närmare.

Vad ska jag göra om jag upplever störningar från mina grannar?

Att bo i ett koloniområde kräver naturligtvis ett gemensamt ansvar och hänsynstagande och där det finns en förväntan som grannar att t ex kunna sova ostört nattetid. För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av sina grannar. 

Reglerna är därför extra angelägna att följa vardagar från kl 22.00 på kvällen till kl 07.00 på morgonen och under helger från kl 23.00 på kvällen till 08.00 på morgonen. 

Planerar du en fest så informera dina grannarna i god tid innan så att dom vet om det och kan kontakta dig om det stör.

Om du störs av en granne så ta först och främst kontakt med grannen och förklara situationen för din del och försök lösa det mellan varandra. Om du upplever att störningarna fortsätter, trots att du kontaktat din granne så kontaktar du styrelsen för ytterligare hjälp. 

Vid klagomål riktade till styrelsen om störande ljud kommer styrelsen att be dig inkomma med en så kallad störningsdagbok, där du antecknar i detalj på vilket sätt du har störts, samt datum och tid. Om du har ytterligare detaljer som t ex ljudnivå (som t ex tagits med hjälp av en decibel/ljudmätningsverktyg eller app). Samtidigt kommer styrelsen att meddela den granne som anses ansvara för störande ljud att klagomål har inkommit, vilken typ av störande ljud och att grannarna har ombetts att föra en störningsdagbok som underlag för styrelsen för eventuella åtgärder.

UPPDATERA FÖRENINGENS REGISTER

Det är viktigt att vi har uppdaterad kontaktinformation till dig i vårt register.
Så om din e-post, mobilnummer eller liknade förändras ber vi dig att meddela styrelsen omgående genom att fylla i formuläret nedan.